„Śniadanie zjedz sam,

obiadem podziel się z przyjacielem,

a kolację oddaj wrogowi”

Jest to stare przysłowie ale nadal aktualne.

Niestety u większości z nas dzień wygląda inaczej. Budzimy się, ale zwlekamy ze wstaniem do maksimum, co w rezultacie powoduje poranny pośpiech i zdenerwowanie, a o porannym posiłku możemy tylko pomarzyć. Jednak powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, że śniadanie jest naprawdę ważne i powinno być pożywnym posiłkiem dającym siłę i energię na cały dzień. Wiele badań medycznych dowodzi, że niedostarczenie rano cukrów prostych i węglowodanów znacznie obniża sprawność pracy umysłowej. Poza tym, nie zjadając śniadania spowodujemy, że wczesnym popołudniem będziemy bardzo wygłodzeni i zjemy zbyt wiele kalorii, a co za tym idzie trudno nam będzie wrócić do pracy. Śniadanie jest więc konieczną inwestycją w resztę dnia! Idealnie skomponowane powinno dostarczać około 20% dziennego zapotrzebowania na kalorie oraz zawierać wszystkie składniki odżywcze w proporcjach: 60% węglowodanów, 30% białek i 10% tłuszczy.

Śniadanie pomaga w utrzymaniu szczupłej sylwetki. Osoby, które je jedzą nie podjadają w ciągu dnia. Organizm pozbawiony śniadania spowalnia przemianę materii, pozbawiony bowiem paliwa uczy się robić zapasy. W efekcie wszystko co zjemy potem, magazynuje w postaci tłuszczu.

Dlatego zacznijmy dzień od jogurtu bogatego w wapń i kultury bakterii, który wymieszamy z płatkami kukurydzianymi, pełnoziarnistymi płatkami pszennymi lub musli bogatymi w błonnik i witaminy. Dla osób wolących tradycyjne śniadanie idealną propozycją będzie pełnoziarniste pieczywo lekkie żytnie lub graham np. z białym serem oraz szklanka soku, która dostarczy niezbędnej dawki witamin.

Korzyści płynące z właściwie zbilansowanego porannego posiłku są nie do przecenienia. Pamiętajmy o tym na dobry początek dnia!